Sunday 22 November 2009

festival og fri

Hallo!
My pretty black friends!
Her i Louisiana er det mye rasisme. Svarte folk er går ut med andre svarte folk, og hvite folk er sammen med hvite folk. Ta foreksempel løping. Cross country er sporten for hvite folk som liker å løpe, og track er sporten for svarte. Svarte folk har sin egen avdeling med postkort i butikken, og de har egne blader med svarte folk på framsida. Jeg er venner med både svarte og hvite folk, men mange av de jeg kjenner liker best å være med folk av sin egen hudfarge. Så alle mine hvite venner synes at det er kjemperart at jeg har lyst å begynne med track, jeg fikk spørsmål her en dag om at "Du vet at det er nesten bare svarte folk der?" som om det skulle få meg til å få mindre lyst til å begynne med det.

Og forresten, jakkene de har på seg på bildet er Lutcher high school sine senior jackets. De er ganske, ehmm, spesielle, men det er en "ære" å få en, alle seniorer som er med i en sport får en, og de bruker dem hele tiden. Jeg var jo ikke her i vår for å bli målt til jakken, så jeg får min enten til våren eller neste høst.
Meg og Whitney på den gule bussen på vei til en renessanse-festival med seniorene på skolen.
Alle seniorene på Lutcher high school var på field trip på tirsdag til en renessansefestival i Hammond. Det var kjempekjekt, og det var herlig å slippe unna vanlige skoletimer for en dag. Vi kjørte kul gul amerikansk skolebuss i over en time for å komme dit. Og på bussen satt jeg med en fyr jeg egentlig ikkje kjenner. Jeg satt alene på rekka foran veninnene mine, så kom det en fyr og sa "Hei Eli" og så satte han seg ned og begynnte å snakke med meg som om vi var gode venner. Heldigvis hadde han på seg skole-id'en sånn at jeg fant ut hva han het i det minste. Jeg har ennå ikke vendt meg til at alle på skolen vet hvem jeg er fordi jeg er utvekslingselev.


Meg og Emma på festivalen
Renesannsefestivalen var veldig koselig, men ganske merkelig. Det var mange forskjellige boder der de solgte mat og håndlagede ting. Jeg kjøpte gyros i en bod, og den var kjempegod. Det var herlig at de hadde andre ting enn bare hamburgere og sandwicher. Nesten alle restaurantene her i USA er kjederestauranter, så maten smaker det samme over alt.

Grillet kalkunlegg, sånt finner man ikke på McDonalds :)



Sverdslossing.
Ellers har jeg fått pakkekalender hjemmefra. En leverposteiboks, noen små fox-karameller, små melkesjokolader, en krokanrull. Jeg har ikke åpnet pakkene enda, men jeg har jo klemt "litt". Det er en del jeg ikke har klart å gjette meg frem til enda, og jeg holder på å bli gal. Så jeg har gjemt pakkekalenderen i en pose inne i skapet sånn at jeg ikke skal klemme pakkene i stykker før desember. Spesiellt nå som jeg har fri ei uke (Thanksgivingferie), kommer dette til å bli en prøvelse!!
Ja, ellers går alt kjempebra!


No comments:

Post a Comment