Wednesday 17 February 2010

Mardi Gras!

Mardi Gras beads, se forklaring under.
Hei! Siden sist har jeg marsjert med korpset i Mardi Gras-parader. Først av alt kan jeg la wikipedia få forklare hva Mardi Gras er:

Søren, blogspot lar meg ikke kopiere og lime inn. Men det er et slags karneval/parade/stor fest i New Orleans og omkrets. Det er en slags lang parade med mange "flåter" (se bilde lenger nede), med korps og hest og kjerre inni mellom. Flåtene kaster ut Mardi Gras beads, sprettballer, dublonger, kosebamser osv. Og så står folk på siden og jubler og tar i mot når folk inni flåtene kaster ting ut til dem. Og så spiller jo korpsene musikk, og noen av flåtene har stereoannlegg så de spiller musikk fra, så det blir mye lyd. Det er på en måte som en lengre, mer høylytt, fargerik versjon av et 17. mai-tog. På bildet ser dere Iggy først, han er leder på en måte, drum leader heter det han er, og så korpset i bakgrunnen, og alle folkene på sidene.
Jeg har kjøpt to fisker. Vi var på walmart på mandag etter vi hadde vært og spist på en meksikansk restaurant, og Drake bestemte seg for å kjøpe fisker. Vi er forresten meg, Shelbi og Drake. Drake kjøpte to fisker, den ene døde i går :( Men mine to lever enda. Den gule/oransje til venstre heter Fred Michael, den hvite og oransje i midten heter Eli Jr, og den tingen som ligger baki der er Drake sin døde fisk Jameika. Fiskene mine bor altså i akvariumet til Drake, og jeg er litt bekymret i dag, for han er veldig bitter fordi den ene fisken hans døde og begge mine lever. Men jeg synes dette var en veldig god investering av 4 kr, kjøpte fiskene på walmart til 2 kr per stk. Og hvis de dør innen 90 dager kan jeg bytte den inn og få en ny.


Angel og meg, vi holdt banneret sammen på to av de tre paradene jeg var med i. For jeg var altså med Lutcher High School Marching Band og gikk først med banneret. Det var veldig kjekt, selv om alle tre paradene var over 8 km lange. Den første paraden var på lørdag, den het Krewe of Tucks, den var midt i New Orleans, den andre på lørdag var Corps de Napoleon i Metairie, og i går, selve Mardi Gras dagen feitetirsdag, var vi i Houma på Krewe of Houmas.
8 -12 km høres ikke så veldig langt ut (eller jo det gjør vel egentlig det), men spesielt på den første og siste stoppte paraden mange ganger, og det gikk i krypetempo,så det tok mange timer. Og i tillegg gikk vi jo og bar på dette her banneret, og hver gang bandet spillte viftet vi med det i takt. Det var egentlig ikke så slitsomt, det gikk kun utover armen fra albuen og ned. Heldigvis varer bare Mardi gras en halv uke, ellers hadde jeg endt opp med å se ut som Skippern. Men det var veldig kjekt for det om, for det var så mye folkeliv og mye rart å se på. Og det var egentlig ikke sååå mange fulle folk som jeg hadde forventet.
Men det har vært lange dager, i går stod jeg opp klokka 6, var hjemme fra korpset klokka hall 7 om kvelden, før jeg hadde kommet inn døra hjemme inviterte naboen min Frank meg til en fire (han hadde et bål, og noen venner over, og så grillte vi marshmallows) i hagen sin, så da var jeg der et par-tre timer før jeg gikk hjem og la meg. Det er ganske slitsomt med Mardi Gras ferie!



Her er flåtene. Dette er før i New Orleans før vi begynte å marsjere, så det er derfor det ikke er folk langs sidene.




Shelbi og Drake i de fine korpsuniformene. Jeg er skikkelig missunnelig. Det syner ikke så godt på bildet, men jeg og Drake er veldig solbrendte, og han har svidd inn et veldig fint solbrilleskille. Shelbi var smart nok til å ha på seg sminke med solfaktor i.
Nå skal jeg snart til Shelbi og male på et toalettsete, det kan jeg fortelle om en annen gang :)




No comments:

Post a Comment